Om Matlandet

Sverige – det nya matlandet är en långsiktig vision med tydliga mål:
bättre lönsamhet för Sveriges bönder, odlare och producenter, landsbygdsutveckling, fördubblad livsmedelsexport, fler turister som besöker Sverige för den goda matens skull, bättre offentliga måltider och fler högklassiga restauranger. Men framför allt är syftet att sätta fokus på unika smaker, upplevelser, produkter och människor.

En del i visionen är att marknadsföra Sveriges matkultur utomlands. Regeringen har gett VisitSweden, Business Sweden, Livsmedelsverket och Jordbruksverket i uppdrag att utifrån en gemensam kommunikationsplattform och strategi förmedla bilden av Sverige – det nya matlandet.

Här på Matlandet.se berättar vi om maten i Sverige – från jord till bord. Genom nätverkande i hela landet bevakar vi och samlar in det senaste och bästa från alla som på olika sätt engagerar sig i bygget av Matlandet Sverige. Vi publicerar sedan 1 januari 2013 en nyhet varje dag under vinjetten 365 goda nyheter och skapar ett forum för alla som engagerar sig i maten. Ansvarig utgivare och huvudman för Matlandet.se är Jordbruksverket.

Kommunikationsgruppen:
Elisabet Bjelke håller koll på landsbygden och utvecklingsprojekten som fått stöd av Jordbruksverket. Ami Hovstadius på VisitSweden bevakar den globala resenärens matintressen och behov medan Maria Varnauskas på Exportrådet har de exporterande livsmedelsföretagens intressen för ögonen. Lena Forsman på Livsmedelsverket rapporterar om offentlig mat och den offentliga måltiden kommer också särskilt att uppmärksammas i Livsmedelsverkets blogg, www.maltidsbloggen.blogspot.com

Elisabet

Elisabet Bjelke, Jordbruksverket
elisabet.bjelke(at)jordbruksverket.se
072-512 38 74

Skärmavbild 2013-05-23 kl. 17.33.57

Ami Hovstadius, VisitSweden
ami.hovstadius(at)visitsweden.com
070-999 45 00

Lena Forsman

Lena Forsman, Livsmedelsverket
lenab.forsman(at)slv.se
072-714 18 73

Maria V_150dpi

Maria Varnauskas, Business Sweden
maria.varnauskas(at)business-sweden.se
070-815 02 63