1 augusti 2013

213/365

Professionellt värdskap ska locka fler matturister

Måltiden är ett bra sätt att mötas, både för matkultur och hela den svenska livsstilen.  Foto: Krinova.

Måltiden är ett bra sätt att mötas, både för matkultur och hela den svenska livsstilen.
Foto: Krinova.

Projektet ”A slice of Swedish hospitality” bygger på ett koncept där utländska turister kan boka sig hos en privat värd för en kväll och få en måltidsupplevelse med en chans att både lära känna svenskar, svensk kultur och skånska matföretag.
- Projektet är en spännande kombination av matproduktion, hållbarhet och matturism som bygger det skånska matvarumärket ytterligare, säger Mia Klitte, projektledare på Krinova.

Målet är att ha 150 utbildade värdar fördelade över hela Skåne till säsongen 2014.
- Jag är själv uppvuxen i en trädgårdsmästarfamilj, berättar Mia. Här lagades mycket mat och ofta visste vi inte hur många som kom till middagen. Vi hyrde ut ett hus till ett holländskt par en period och bestämde oss för att bjuda över dem på grillning. Det blev en mycket trevlig kväll och vi har fortfarande kontakt. Då insåg jag vilket bra sätt måltiden är att för att mötas, inte bara i matkultur utan med hela den svenska livsstilen.

Stolthet över den egna kulturen
Så var idén om privat värdskap i utvecklad form väckt. Sedan 2011 har det funnits värdar i malmöområdet och idag finns ett 40-tal personer som engageras.
- Vi började i liten skala och då var det vänners vänner och kontakter som gällde för att hitta rätt. Många har rest själva och tyckt att det skulle vara trevligt att lära känna nya kulturer samtidigt som de är stolta över sin egen kultur och vill berätta om sina traditioner. I Krinovas regi och med den nyligen beviljade finansieringen blir det möjligt att bygga ut konceptet till hela Skåne, säger en glad Mia.

Utbildning i livsmedelshantering och värdskap
För att bli en värd ska det finns ett intresse för att träffa nya människor och ett intresse för matlagning. Värdarna utbildas i livsmedelshantering, värdskap, ekologisk och säsongsanpassad mat, mattraditioner samt mat- och dryckeskombinationer. Mia träffar alla värdar personligen och de som väljs ut får gå utbildningen.
- Det handlar om att matcha så man hittar ett gemensamt intresse någonstans. Det har blivit jättetrevligt hittills. Och alla personer som deltar bidrar dessutom med sina privata besökspärlor som inte står i några turistböcker.

Mervärden för alla
Utbildningen som startar efter sommaren kommer att bestå av tre utbildningstillfällen i workshopform. Hela konceptet har ett hållbarhetstänk där maten ska vara lokalproducerad, gärna ekologisk och säsongsanpassad.
- Vi vill också skapa möjligheter för matproducenterna att kunna erbjuda värdarna någon form av rabatt, för att koppla samman producent och konsument. Det skulle ge mervärden både för producenterna som knyter kunder till sig och konsumenterna som får tillgång till bra produkter som de också serverar till sina utländska gäster, säger Mia.

Hennes förhoppning är att besökaren ska kunna hitta en värd på vägen dit man ska och kunna boka in sig för en måltid. Värdarna kanske har ett galleri eller en gårdsbutik också som ger besökarna ytterligare mervärde. Konceptet kan bli en viktig pusselbit för att göra Skåne till ett ännu attraktivare besöksmål för utländska turister.

Ju fler desto starkare varumärke
- Jag är glad att vi har fått igång det här projektet just nu. Det händer mycket inom mat här i Skåne och många aktörer jobbar tillsammans. Ju fler som är med desto starkare bygger vi det skånska varumärket. Det är ett sätt att ge energi till de matproducenter som har det tufft och det handlar också om konsumentupplysning så att kunderna ser värdet av att köpa det vi producerar.

Projekt finansieras av Länsstyrelsen, Högskolan Kristianstad och ett flertal skånska kommuner.
- Många kommuner är aktiva för att utveckla konceptet med sina unika kvaliteter. Även LRF och Smaka på Skåne kommer att vara med. Det är alla vi tillsammans som kan bidra till Skånes utveckling. Vi vill hålla hög kvalitet på våra produkter och tjänster och det kommer att ge resultat och skapa ett ännu attraktivare Skåne.

http://www.krinova.se

http://www.mication.se/