Gårdsbutiker redan i din mobiltelefon

Det började med guideböcker. Om svenska fyrar, svenska kloster, svenska vandrarhem. Det fanns ju så mycket fina saker och ställen i Sverige som folk knappt kände till, tyckte Pippi Engstedt. Sen fortsatte hon med boken om svenska skärgårdsbagerier, som kommer ut i dagarna, men det är egentligen inte boken som är det mest spännande.

För någon gång för något år sedan började Pippi och hennes man och kollega Calle Edström fundera på om man inte skulle kunna göra något roligt med app-systemet snarare än bara böcker. Appar är alltså de särskilda program som finns för iphone och android-telefoner, och hittills har det funnits rätt få intressanta och roliga svenska appar på matområdet. Redan då förra året startade dock firma Engstedt/Edström en av de hittills bästa, en sökapplikation till alla svenska gårdsbutiker. Jag pratade lite med Engstedt om apparna:

”Först tänkte vi göra appar till våra gamla guideböcker, men sen kom vi på att det var roligare att göra något nytt. Då tänkte vi på vad det finns för behov och kom på hur himla svårt det kan vara att hitta till gårdsbutiker. Lite klyschigt är det kanske ofta storstadsbor som åker ut på landet och vill hitta affärer och man missar avtagsvägar och åker vilse. Vi har själva missat massor av ställen som vi hade velat besöka för att vi kört fel och inte hittat.”

Här kommer alltså appen in. I mobilen ser man vilka gårdsbutiker som ligger i närheten, man får upp dem på en karta och kan använda gps:en för att hitta exakt. Perfekt för vilsekörande 08:or. De sökte pengar av Matlandet Sverige för att ta fram appen, men hoppas nu kunna få igen pengarna på lite sikt ändå. ”Man blir inte direkt rik på appar, men på det stora hela går det väl runt ändå.”

”Sedan tänker vi också på folk som inte kommer från Sverige. Appen Bo på lantgård har vi gjort på både tyska och engelska, massor av utländska turister vill gärna bo på landet i Sverige, men kan ha svårt att hitta bra ställen.”

Samma sak gäller vandrarhemmen, som också numera finns på app. ”Svenska vandrarhem har varit jättedåliga på att marknadsföra sig, folk tror fortfarande att det är sovsalar. Men det har vänt lite, och kanske har vi bidragit litegrann till det.”

”Jag tror mycket på att semestra i Sverige”, säger Pippi, ”och både det ökande miljömedvetandet och insikterna om hur himla fint och bra Sverige är har ju börjat sprida sig.”

Hon hjälper ju till lite med det, får man säga. Nu också med att sprida kunskap om skärgårdsbagerier. På både bok och app, förstås. (appen är inte godkänd riktigt än)

Det kan låta lite löjligt och teknikfrustande att tala lyriskt om de här nya redskapen, men detta är nya sätt att nå ut. Inte minst unga människor använder appar mer än de läser tidningar och just i mobiliteten finns en självklar koppling till turistbehov inom både matområdet och för andra upplevelser. Tjusiga kokböcker må se fina ut på soffbordet, men hur användbara är de egentligen i jämförelse med appkartan att hitta rätt avtagsväg på väg till gårdsaffären?